2018-tól jön a céges ügyfélkapu, azaz cégkapu

Az eddig csak természetes személyek által egyéni döntés vagy szükségszerűség alapján igényelt ügyfélkapu mellett hamarosan a gyakorlatban is találkozhatunk a cégek számára kötelező elektronikus ügyfélkapu, vagy más néven cégkapu intézményével.

A cégtörvény 2017. január elsejétől hatályos módosítása értelmében a cégjegyzéknek valamennyi gazdálkodó szervezet esetében tartalmaznia kell a cég hivatalos elérhetőségét. Ennek nyilvántartása 2018. január elsejétől kötelező, de a már létező gazdálkodó szervezeteknek az elérhetőség bejelentését 2017. augusztus 30-ig kell teljesíteni.

Ezt az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló címet vagy a rendelkezési nyilvántartásba, vagy a gazdálkodó szervezetre vonatkozó nyilvántartásba (jellemzően Cégbíróság) kell bejelenteni. Az említett két lehetőség közül a gyakorlatban jelenleg csak a második módszer lehetséges, ugyanis a rendelkezési nyilvántartás pillanatnyilag csak természetes személyek részére érhető el. Ennek kiterjesztése a cégek részére folyamatban van.

De mire is jó ez az új típusú elérhetőség?

Az elképzelések szerint a hivatalos elérhetőség a hivatalos szervekkel való kapcsolattartást fogja szolgálni. 2018-tól többek között az államigazgatási szervek, közigazgatási szervek, helyi önkormányzatok, végrehajtók, közüzemi szolgáltatók kötelesek lesznek meghatározott esetekben az elektronikus ügyintézést biztosítani. Az ilyen formában intézhető dolgok köre kezdetben vélhetően szűk skálán fog mozogni, a folyamatos bővülés azonban prognosztizálható.

A hivatalos elérhetőséggel kapcsolatos követelmények egyelőre csak jogszabályi szinten elérhetőek, a gyakorlati működéshez szükséges infrastruktúra még fejlesztés alatt áll, így konkrét tapasztalatokról is csak később lehet beszélni.

A legfontosabb, hogy ne felejtsük el a bejelentést megtenni 2017. augusztus 30-ig, a továbbiak pedig várhatóan folyamatosan napvilágra kerülnek.

UPDATE: elindult a regisztráció, az ügyintézéshez szükséges dokumentumokról és tudnivalókról blogbejegyzésünk nyújt tájékoztatást.

 

Hozzászólások

  1. Nonprofit sportegyesület vagyunk.Eddig is az Ügyfélkapun keresztül történt a kommunikáció.Augusztus végéig kötelező számunkra a regisztráció?

    1. Tisztelt Mészáros Úr!

      Az elektronikus ügyintézésről szóló törvény értelmében minden gazdálkodó szervezetnek kötelessége bejelenteni az elektronikus kapcsolattartásra szóló elérhetőségét.
      Az említett jogszabály gazdálkodó szervezet alatt alapvetően a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott szervezetet érti, melybe az egyesület is beletartozik.

      Ezek alapján az Önök sportegyesületére is vonatkozik a bejelentési kötelezettség.

      Kérdéséhez kapcsolódóan kiemelném még, hogy a cégkapu regisztráció egy pótlólagos kötelezettség, mely nem egyenlő az ügyfélkapus hozzáféréssel.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs

  2. Kérdezném, hogy az egyéni vállalkozókra is vonatkozik? Én ha jól értem nem, hisz ők nincsenek a cégbíróságon jegyezve.

    1. Kedves Varsányi Ferencné!

      A jelenleg hatályos jogszabályok alapján az egyéni vállalkozókra is vonatkozik a regisztrációs kötelezettség.
      A Belügyminisztérium tájékoztatása szerint azonban ez a vállalkozási forma kikerül majd a kötelezettek köréből.

      Ezzel kapcsolatban várható egy kormányrendelet, mely az egyéni vállalkozókat mentesíti a cégkapu regisztráció alól, így ő esetükben az ügyfélkapus hozzáférés szolgál hivatalos elérhetőségként.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs

  3. Annál a cégnél akinek van elektronikus elérhetősége a cégnyilvántartásban, annak is kell valamilyen jelentést vagy regisztrációt elvégeznie?

    1. Kedves Zsuzsanna,

      a cégnyilvántartásban szereplő elektronikus elérhetőség a jelenlegi formájában nem minősül hivatalos elérhetőségnek, utóbbinak ugyanis különböző kritériumai vannak.

      Hivatalos elérhetőségként olyan elérhetőség adható meg, amely egyértelműen azonosíthatóan kizárólag az adott szervezet elérhetősége, alkalmas a küldés és fogadás időpontjának, valamint az átvevő személynek egyértelmű elektronikus azonosítására, garantálja a dokumentum sértetlen fogadását, kezeli a sikertelen kézbesítés eseteit, és alkalmas a kézbesítéssel kapcsolatos visszaigazolásokra.

      Előzőek miatt vagy a már meglévő elektronikus elérhetőséget, vagy egy másik e-mail címet szükséges regisztrálni a cégkapu szolgáltatás keretein belül. A regisztráció során lehet kérni a megadott elérhetőség Rendelkezési Nyilvántartásba történő bejelentését, melybe a mostani elektronikus elérhetőség automatikusan nem kerülne át.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs

  4. Kérdésem ,hogy Ügyvédi Iroda nincs a cégjegyzékben kettős könyvvitelt vezet. Milyen csatolmányok szükségesek a bejelentéshez ,mert azt írtam be hogy egyéb szervezet. Mivel a Cégnyilvántartásba nincs benne ,mert nem gazdálkodó.
    Próbáltam a Cégkaput megnyitni neki de nem sikerült.

    Üdvözlettel Simonné

    1. Tisztelt Simon Lászlóné!

      Ügyvédi irodát az Ön által leírt módon egyéb gazdálkodó szervezetként lehet regisztrálni.

      Meghatalmazottként történő regisztráció során csatolni kell az alapító okiratot, az Ügyvédi Kamara bejegyző határozatát vagy igazolását, a képviseletre jogosult(ak) aláírási címpéldányát és a meghatalmazást.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs

  5. Aprónép alapítványunk 2016. november 18. végzés alapján “megszűnt”
    A napokban megindul az egyszerűsített törlési eljárás.
    Kérdésem! Esetünkben kell e céges kaput nyitni?

    Üdvözlettel: Hollósné Havasi Helén

    1. Kedves Hollósné Havasi Helén!

      Az említett események tükrében véleményem szerint nincs értelme a cégkapu regisztrációnak.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Bejegyzésre érkező hozzászólások moderálására az ABT Treuhand csoport a jogot fenntartja, a megjelenéshez kérjük türelmét.